ارزیابی عملکرد
رضا ستوده؛ علیرضا هیراد؛ الهه سرحدی
چکیده
نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی بسیار اهمیت دارد، زیرا این فعالیتها به سازمانها کمک میکنند تا بهبود یابند، عملکرد خود را بهبود بخشند و به اهداف سازمانی دست یابند. بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین الگوی نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی شرکت های بازرگانی است. روش پژوهش کیفی و از طریق روش تحلیل محتوا و ارسال پرسشنامه و مصاحبه با ...
بیشتر
نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی بسیار اهمیت دارد، زیرا این فعالیتها به سازمانها کمک میکنند تا بهبود یابند، عملکرد خود را بهبود بخشند و به اهداف سازمانی دست یابند. بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین الگوی نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی شرکت های بازرگانی است. روش پژوهش کیفی و از طریق روش تحلیل محتوا و ارسال پرسشنامه و مصاحبه با 14 نفر از خبرگان حرفه و دانشگاه در سال 1402 صورت گرفته است، جامعه موردنظر پژوهش حسابداران مدیریت، اعضای هیئتعلمی و حسابداران بخش عمومی شاغل در حرفه میباشد. همچنین، جهت رتبه بندی مولفه های الگو نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی از آزمون فریدمن استفاده گردید. با توجه به نتایج پژوهش، 2 بُعد نظارت و بُعد ارزیابی عملکرد، 10 مؤلفه که در بُعد نظارت، مؤلفه نظارت عملیاتی، مؤلفه نظارت اخلاقی، مؤلفه نظارت راهبردی، مؤلفه نظارت اطلاعاتی، مؤلفه نظارت مالی و مؤلفه نظارت مالی و در بُعد ارزیابی عملکرد، مؤلفه دستیابی به اهداف و استراتژیهای سازمانی، مؤلفه دستیابی و بازخورد عملکرد سازمانی، مؤلفه بهبود مستمر عملکرد و مؤلفه دستیابی به شاخصهای عملکردی سازمان و 33 شاخص استخراج گردید. نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی ابزارهای بسیار مهمی در مدیریت سازمانها هستند، زیرا از طریق این فعالیتها، سازمانها میتوانند عملکرد خود را اندازهگیری کرده، نواقص و مشکلات خود را شناسایی کرده و بهبودهای لازم را اعمال کنند.